Inovatyviausia mokytoja: mokslinė veikla įmanoma ir pradinėse klasėse

Šiandieninėje mokykloje svarbu ugdymą priartinti prie gyvenimo realybės, šalia teorinių žinių suteikti ir praktinių įgūdžių. Tokios nuomonės laikosi praeitais metais Inovatyviausios pradinių klasių mokytojos titulą pelniusi Danguolė Savičienė.

Daugiau praktinio ir tiriamojo pobūdžio veiklų – net ir pradinėse klasėse

Visagino „Verdenės“ gimnazijoje dirbančios D. Savičienės ugdymo patirtys buvo pastebėtos ir prieš gaunant inovatyviausios titulą – mokytoja jau anksčiau buvo kviečiama dalintis žiniomis tarptautinėse ir šalies konferencijose. Su šia pedagoge jau pradines klases lankantys vaikai išbando tiriamąsias veiklas. Pasak jos, tokie metodai yra patrauklūs mokiniams, skatina domėtis, stebėti, aktyviai veikti.

Kartu su savo mokiniais D. Savičienė yra vykdžiusi ir tokias praktines veiklas, kurios prisidėjo prie realių mokslo tyrimų. Dalyvaudami projekte „Medžių asmens sargybiniai“, pradinukai, kartu su mokytoja prisidėjo prie plėšrumo vertinimo naudojant dirbtinius vikšrus ir lapų mėginius

Pasak mokytojos, tokie piliečių mokslo (angl. citizen science) projektai vietą gali rasti ir pradinėse klasėse: „Mokslininkams toks būdas gerokai palengvina duomenų surinkimą, o kiekvienas iš mūsų gali ne tik mokytis, bet ir prisidėti prie svarbių ir rimtų darbų“, – paaiškina pedagogė.

Mokiniams taip pat labai patinka susitikti su atsidavusiais savo srities specialistais, kurie juos supažindina su skirtingų profesijų subtilybėmis. „Labai vaikus motyvuoja ir skatina tokia veikla, kai į ugdymo procesą įsijungia įvairių specialybių žmonės. Kai jie pasakoja jiems artima tema, pavyzdžiui girininkas pasakoja apie paukščių plunksnas, jų paskirtį, įvairovę, įdomius faktus“, – papildo mokytoja.

Patarimai ugdant pradinukus pandemijos laikotarpiu

Kalbėdama apie šį laikotarpį D. Savičienė kolegoms linki nepasimesti smulkmenose, išskirti pagrindinius dalykus ir jų laikytis, bandyti išlikti pozityviems.  Susikoncentruoti ir nesutrikti tarp gausybės alternatyvų pataria ir nuotolinio ugdymo metu daug su mokytojais bendradarbiavusios leidyklos „Šviesa“ direktorė Milda Juonė.

„Pirmiausia, norėtume palinkėti stiprybės ir kantrybės. Nes šioje situacijoje mokytojams kliuvo tikrai nemaži iššūkiai. Dabar svarbu atsižvelgti į rekomendacijas, susikoncentruoti į esminius dalykus ir kritiškai įvertinti visą siūlomą turinį. Mokytojai turėtų atsirinkti tai, kas jiems tinka pagal vaikų poreikius ir gebėjimus, pagal pačių mokytojų prisitaikymo galimybes. Nereikia pulti prie visų išteklių iš karto, reikia įvertinti kiekvieno iš jų efektyvumą“, – siūlo M. Juonė

Jei kartais reikėtų grįžti prie nuotolinio mokymo(si), D. Savičienė dalinasi patirtimis, kurios jai asmeniškai pasiteisino: „Kiekvieną pamoką užbaigti maža praktine užduotimi, pavyzdžiui, surasti namuose indus su sužymėtais talpos vienetais ir parodyti juos kitos pamokos pradžioje, arba parodyti simetrijos pavyzdžių, arba atnešti daiktą ir pasakyti su juo susijusį palyginimą „aukštas, kaip šaukštas“, „plona, kaip adata“, – pataria mokytoja.

„Labai vaikus skatina užduotis – išmokyti šeimos narį ko nors naujo, pvz. išmokyti jaunesnius sesę arba brolį pažinti valandas ar išmokyti matuoti liniuote atkarpas, įvairius daiktus ir panašiai. Tuomet vaikams įdomu atlikti tokius „namų darbus“, jie su nekantrumu laukia kitos pamokos. Įdomu juk sužinoti, kaip sekėsi draugams, ką jie įdomaus parodys ir pasakys“, – pasakoja D. Savičienė.

Inovatyviausių mokytojų apdovanojimai 2020 – jau penktus metus vykstanti iniciatyva, kurios tikslas – skleisti žinią apie puikius Lietuvos mokytojus ir jiems atsidėkoti. Daugiau apie apdovanojimus ir kaip juose dalyvauti sužinosite puslapyje www.mokytojuapdovanojimai.lt.